Så lägger du upp en bra inspirations-föreläsning

”Finns det någon mall för hur man lägger upp en bra inspirationsföreläsning?” Så frågade min frilanskollega. 

Hm, sa jag. Jag kan skriva ihop en åt dig. Hon använde den rakt av och var tacksam över hjälpen. Så här kommer mallen fler till del. Håll till godo!

Steg 1: Ta reda på vem du ska tala inför

Innan du ens har ett innehåll som du ska lägga upp på ett vettigt sätt behöver du ta reda på så mycket som möjligt om dina lyssnare. Att ställa följande frågor till din uppdragsgivare kan kännas ovant men visar bara engagemang och att du är noga med att föreläsningen lever upp till just deras förväntningar. 

  • Hur många är det i gruppen?
  • Vilka roller/yrken har de som ska lyssna?
  • Vad händer före och efter min föreläsning? 
  • Vad har de fått veta om mig och föreläsningen? Hur har en ev. inbjudan skickats ut och vad stod i den? 
  •  Vad är deras förkunskaper? 
  • Vad gillar dom?


Steg 2: Bestäm ditt exakta syfte med föreläsningen

Bestäm dig för vad du vill att lyssnarna ska tänka efter din föreläsning. Bestäm dig för vad du vill att de ska känna efter din föreläsning. Bestäm dig för vad du vill att dina lyssnare ska göra efter din föreläsning. Skriv ner detta i tre korta meningar. 

Steg 3: Skriv din föreläsning

Nu tar vi ett exempel. Du ska föreläsa om att göra podcasts och uppdragsgivaren vill att du inspirerar deras medarbetare så de blir sugna på att göra podcasts och förstår att de faktiskt kan, att det inte är så svårt. Här kommer mallen att utgå ifrån: 

Inledning
Börja gärna med något oväntat. Inte hej och ditt namn. Kanske siffror som visar hur stort podcastandet är. Eller en provlyssning. Du hittar retoriktips för kreativa inledningar i retorikbloggen.

Bakgrund
Här svarar du på två frågor:

1. Varför ska jag lyssna på den här föreläsningen?

Introducera det som dina lyssnare kommer tycka är positivt med podcasts. Skapa nyfikenhet genom att ge teasers på spännande fakta som du ska återkomma till senare.

2. Varför ska jag lyssna på dig?

Sen måste du svara på varför de ska lyssna på dig. Och säg då inte att du har tre katter, älskar lakrits och har en fil kand i företagsekonomi om det inte är saker som gör att just den här gruppen gillar dig mer eller får större förtroende för dig. Du ska alltså berätta det om dig som visar din kompetens i ämnet och gärna något som visar att du också är lik dina lyssnare, att du är en av dom. 

Målet
Presentera vad de får med sig från föreläsningen. Vad du hoppas att de ska känna. Vad de kommer kunna göra. 

Del 1 
Olika genrer av podcasts. 

Del 2 
Exempel på vad podcasts betytt för företag, organisationer, influencers. 

Del 3
Så här gör du om du vill starta en podcast.

(De här tre delarna är bara exempel som representerar huvuddelen av din föreläsning. Tre tydliga delar är alltid en god idé som gör föreläsningen lätt att komma ihåg. I retorikbloggen finns många fler retoriktips för att din huvuddel ska bli just inspirerande. Lär dig om hur du blir minnesvärd, gör en kreativ presentation, skapar dynamik, varierar din röst, bygger relation till lyssnarna, väcker en trött publik m.m.)

Sammanfattning
Upprepa dina viktigaste punkter men säg dem med samma engagemang som om du sa det för första gången.  
Upprepa målet
Berätta igen vad du nu hoppas att de känner, vad du ser framför dig att de kan göra efter din föreläsning som nästa steg. 

Avslutning
Uppmana till handling och väck känslor. 

Vill du ha proffshjälp med att skriva ihop just din föreläsning så hjälper jag dig gärna med retorikträning och manus. Hör av dig! klara@klarabesked.se eller ring 072 206 50 97. 
 

Vad tycker du? Kommentera gärna!

Senaste inlägg

Bloggarkiv

Etiketter