Retorikövning som får eleverna att le!

Här kommer ännu en retorikövning som jag gjort i mitt klassrum på Karolinska gymnasiet i Örebro.
 
Det är tråkigt att se att många ovana talare ofta tar bort hela sitt leende när de ställer sig framför en grupp för att tala, redovisa eller presentera något.

Leenden är kraftfulla när det gäller att skapa empati, förtroende, gillande och engagemang. 

För att eleverna ska upptäcka kraften i leenden kan ni göra en rörlig övning som garanterat lockar till skratt och insikter. 

Dela klassen i två. De ska snart gå runt i klassrummet och hälsa på varandra med ett handslag. Ena halvan får instruktioner om att de måste le när de hälsar. Andra halvan får instruktioner om att de inte får le när de hälsar. 

Låt eleverna röra sig fritt i klassrummet och hälsa på så många som möjligt under ett par minuter. 

Sedan får du fånga upp det som hänt i just din klass. Låt eleverna reflektera över hur det kändes att hälsa på någon som log. Hur kändes det att inte få le, att mötas av någon som inte log tillbaka? 

Jag brukar ofta berätta om hur vanligt det är att vi låter bli att le för att vi vill framstå som professionella och seriösa. Men att le i sin inledning är jätteviktigt för att skapa gillande och närhet till sina lyssnare. Hur kan ditt kroppsspråk i övrigt signalera kompetens och seriositet även om du ler? 

Hur funkar den här övningen med dina elever? Kanske hittar du på en egen variant? Berätta gärna i en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna!

Senaste inlägg

Bloggarkiv

Etiketter