Knyt an till dina lyssnare med 4 Smarta S

Jag pratar ofta om vikten av att knyta an till sin publik, att bygga relation oavsett om det sitter fem eller femhundra människor framför dig och ska lyssna när du talar.

Det finns en mängd sätt att tänka och göra för att lyckas med det. Idag ger jag dig 4 S från ingen mindre än lektor Anders Eriksson vid Lunds universitet tillika min f.d. lärare i retorik vid Örebro universitet. 

De fyra S:en är: 

  • Skryt
  • Smutskastning
  • Smicker
  • Saken


Som med mycket inom retoriken är det klassisk kunskap i förnyade former. Det här är hämtat från Ad Herrenium, en bok som Aritstoteles skrev.

I inledningen ska du skapa välvilja. I Ad Herrenium skriver Aristoteles att du ska få välvilja genom att lyfta fram både dig själv, motståndaren, publiken och ämnet. Dessa fyra blir efter fri översättning av Anders Eriksson alltså skryt, smutskastning, smicker och saken. 

Genom att skryta lite, stärka ditt etos, skapar du välvilja för dig själv. Genom lite stilfull smutskastning av motståndaren kan den välvilja växa ännu mer.

Sedan fortsätter du till smickret av publiken. Du har garanterar hört något av följande när du själv varit i publiken: 

  • ”Vad fina ni är ikväll allihopa!”
  • ”Alltså jag måste säga att Örebro är helt klart en av Sveriges vackraste städer. Ert slott… wow!”
  • ”Jag älskar er, vilken underbar publik!”
  • ”Vet ni vad (svårt ord) betyder? Jag visste det, ni är sjukt smarta här i Skövde.”
  • ”Så himla trevliga alla varit mot mig här i Mora, är ni alltid så fina människor?”
  • ”Tack att jag fått komma hit idag.”


Smicker är grymt, har du tänkt på att det funkar även när du genomskådar det? När det där töntiga sminkföretaget gör ett massutskick via e-post och inleder med: Vackra Klara, du är en fantastisk kvinna och det vill vi uppmärksamma. Det är oerhört svårt att inte bli påverkad av sådant smicker. 

Det fjärde S:et är saken. Skapa välvilja för saken, för ditt ämne. Det är först nu det kommer alltså. Börja med dig själv, motståndaren och publiken, sen kommer saken.

Hur skapar du välvilja för ämnet ”nedskärningar i personalen”? Det är en utmaning. Hur skapar du lyssnare som är vänligt inställda till ämnet ”inför obligatoriska vaccinationer”? Hur gör du så att dina lyssnare känner att det ska bli fantastiskt trivsamt att höra dig redovisa halvårsrapporten? Klura på det så lovar jag att återkomma med ett eget blogginlägg där jag svarar mer på det. 

Brukar du tänka på att skapa välvilja i din inledning? Hur gör du? Har du nytta av de här fyra S:en? 

Vad tycker du? Kommentera gärna!

  • anders eriksson • 26 september 2017 16:10:43
    Jag brukar skapa välvilja genom att hälsa publiken välkommen och berätta vad jag ska tala om och genom att göra en kort presentation av mig själv och min familj.Berätta om att jag exempelvis tidigare besökt
    denna plats som är så vacker och glad att vara tillbaka.
    Anders Eriksson, the coach
  • Det är alla bra sätt Anders. Särskilt att relatera till platsen.

    28 september 2017 13:50:22

Senaste inlägg

Etiketter