Läsarfråga om inledningar och personligt vs. skrämmande

Jag får en del spännande frågor från er läsare. För ett tag sedan skrev Monika Larsson Sikehag som driver kursplats.nu till mig med funderingar om hur man bäst inleder, om för personligt kan bli skrämmande och vem som bäst kan hjälpa till att göra en presentation riktigt mästerlig för att optimera sitt företags försäljning. 

Med hennes tillåtelse har jag här valt att återge hennes frågor och mina svar. Min förhoppning är att även du kan få med dig nyttiga råd för dina presentationer som företagare. 

Bra att veta om Monikas presentation

Monika säljer bland annat Må-bra-veckor. Det är en resa till Gran Canaria med sorgebearbetning i fokus och coachning, fysisk och mental hälsa som tydliga inslag. Presentationen hon har frågor kring är hennes informationskväll om resan för de som eventuellt vill åka. Det är alltså i den här presentationen som hon bäst kan förmedla varför man bör boka hennes resa. 

Monikas första frågor och funderingar

Vad är egentligen smart att börja med? Hur funkar psykologin vad gäller "närmanden"? 

Jag är rätt rakt på sak. 1) Önskar välkommen på sedvanligt sätt 2) Presenterar mig själv och VARFÖR jag hamnat här, i detta att erbjuda dessa arrangemang och dess innehåll. Detta prat kan ibland glida över till ganska utelämnande (personliga) utsagor från min sida eftersom det ju är kopplat till det jag erbjuder (sorgbearbetning; måbra;skriva-sitt-liv;etc). Vidden av utsagorna varierar spontant beroende på hur grpn känns. Självklart. Ibland hamnar det rätt och ibland fel (hos ngn/men kan vara flera...folk är ju väluppfostrade…tyvärr ; )

Retorikkonsulten svarar: Sätt förväntningar innan mötet

Svårt att ge ett riktigt gott råd när jag inte sett dig live. Rakt på sak kan vara fängslande och intresseskapande, men det kan också vara skrämmande. 

Hur marknadsför du träffarna? Vad är deras förväntningar när de kliver in i lokalen? Jag tror du skulle vinna på att i din personliga berättelse inte fokusera på det tunga som varit utan på där du är nu; hur det blev bättre, att det blev bättre. 

Jag tänker mig att dina lyssnare kommit dit med en fråga i bakhuvudet: Kan det här vara ett sätt för mig att komma ur det som tynger mig? Då kan du svara ”ja” om du själv är ett bevis på det. 

Jag tänker att du ska fokusera på att ge dem hoppet, ljuset, målbilden - inte en till mörk historia att smälta. Förstås krävs mörkret för att förstå ljuset men effekten kan vara så olika beroende på vilket man lägger tyngdpunkten på, vilka ordval man gör och vad som får ta mest plats i din berättelse. 

3 retoriktips för inledningen

Vad är smart att börja med? frågar du. Generellt ska man din inledning uppnå tre saker: 

  • Roa lyssnarna (skratt får oss att slappna av)
  • Skapa välvilja till dig som talare (görs ofta genom att du visar vad du har gemensamt med dem som kommit)
  • Skapa läraktighet (alltså säga något fängslande som väcker intresset för resten av det du ska säga)


Monika funderar: Hur lång kan inledningen vara och hur funkar en öppen fråga? 

Jag uppehåller mig aldrig mer än max 4-5 minuter vid "jag-pratet" (det får ju inte bli Ego) och går sedan vidare UTAN att ställa en öppen fråga till gruppen (detta är medvetet) om Varför just de har sökt sig till denna infoträff, vad de har för motiv med sin resa, etc, för "det kan ju bli alltför provocerande" och jobbigt. Men: Känner de sig osedda då?

Retorikkonsulten svarar: Förbered lyssnarna och bekräfta utan att ställa mot väggen

Har du sagt innan att du ska dela din personliga berättelse i fem minuter innan ni går in på allmän info? Om du inte förberett lyssnarna på det så tror jag fem minuter upplevs som länge i det här fallet. Då finns risk att du tappar dem redan här. De kom inte för att lyssna på din berättelse, de kom för att bli övertygade om varför just de ska åka. Din berättelse är naturligtvis ett viktigt argument för att övertyga men den måste komma på rätt plats.

Jag tror inte de känner sig osedda av att du inte frågar. Du gör helt rätt val där. Men du kan bekräfta att du förstår att det finns många olika behov (och kanske smärtsamma saker) bakom beslutet att komma på din träff. 

Det kan du göra genom att säga något om hur länge du jobbat med det här och vilka olika typer av erfarenheter du mött. Kanske bekräfta och uppmuntra att de tagit steget att komma till din träff som ett första steg på väg till ett bättre liv. Att ingens berättelse är likadan, men det vi har gemensamt är att vi alla har något tungt i bagaget. 

Sådana saker kan du säga för att skapa trygghet, bekräfta dina lyssnare och därmed också stärka förtroendet för dig.

Monika ”snubblar” över informationen

Efter detta drar jag mest saklig info och ev respond på personfrågor.

Retorikkonsulten svarar: Gör infon attraktiv!

Du säger det som att detta är en tråkig bisak : ) Har du funderat på hur själva infon kan vara tilltalande och insäljande? 

Monikas huvudfråga: Vem kan hjälpa mig – retorikexpert, presentationsmästare, psykolog? 

Men, nu till saken: Jag skulle allvarligt behöva ett öga/öra/ en analytisk observatör för dessa aftnar. En sakkunnig som vid uppenbart behov kunde slänga om strukturen för denna presentation (vilken är livsviktig för min verksamhet), en presentationsmästare som KAN den mänskliga psykologin som ett rinnande vatten, på sina 5 fingrar och som kan peka ut svagheter/styrkor och behov av korrigering. Vart vänder jag mig? Är det till en Retorikexpert? Eller till en psykolog? Men är inte en retorisk expert en vad man kunde kalla en presentationspsykolog? När jag tänker på saken är detta ett litet verksamhets-hål som ngn borde fylla! Eller har jag missat en (hemlig, väl dold profession)? Vad säger du? Är detta en nisch för en retoriker? 

Retorikkonsulten svarar: Retorikträna med mig

Det är roligt när jag får höra att människor kommer på att de behöver den här typen av hjälp. Och ja, det är absolut en retorikkonsult som kan hjälpa dig. Jag erbjuder retorikträning och en del i det kan vara att jag är med live för att observera. De frågor du ställer här är svåra att ge exakta svar på utan att få möjlighet att vara med live. Så om du är sugen och vi kan hitta en tid som funkar så vore det bästa om du anlitar mig för att sitta med och observera vid ett sånt här tillfälle. För att du ska få ut mesta möjliga av det så kan vi boka ett träningspass innan där vi går igenom mer av ditt innehåll och vad du vill att jag tittar särskilt efter. Sedan bokar vi ett pass efteråt där jag ger min respons och konkreta tips på hur du kan förbättra det och träna vidare. 

Om du bokar två tillfällen retorikträning för våren innan 31/12 2015 så får du det tredje till halva priset. Läs och boka retorikträning nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna!

Senaste inlägg

Etiketter