Lyssnarnas mobiltelefon – en föreläsares vän eller fiende? 

– Då börjar jag genast fundera på vad jag kan göra för att fängsla igen och vara tillräckligt intressant. Så svarade professor Alyssa O´Brien på min svenska professors fråga om hur hon hanterar elever som använder mobiltelefonen på lektionstid. Och jag som retorikstudent älskade det svaret!

Det här är nästan tio år sedan, rätta mig om jag har fel, men som jag minns det använde vi inte några smartmobiler på lektionerna för att anteckna eller livetwittra om en spännande gästföreläsare. Mobilen var bara något man tog fram när intresset för talaren/läraren svalnade. 

Mycket mobiler betyder mycket marknadsföring
Idag ser många föreläsare flitigt mobilanvändande som något positivt. Det är troligt att många av dina lyssnare livetwittrar om dig, citerar dig och ger dig värdefull marknadsföring. Det är möjligt att några instagrammar så att många fler kan se vilket creddigt sammanhang du får tala i. De antecknar säkert flitigt, vilket betyder att de tar till sig av dina tips, kommer köpa din bok och så vidare.

Så mobilerna är kanske aldrig ett problem för en föreläsare eller talare idag, eller? Jag ställer frågan öppet och ärligt för jag har inget färdigt svar. Men jag har några tankar som kanske är gammeldags och bakåtsträvande eller så finns det klokskap i dem. Du får avgöra!

Anpassa till lyssnarnas multitasking
På senaste tiden har jag läst en hel del om multitasking. Hur dåliga vi är på det och hur det förstör vår arbetskapacitet. En av dina lyssnare som skriver en instapost kan inte i den stunden också ta in vad du säger fullt ut.

Vad betyder det för dig som föreläsare? Ska vi ”soundbita” och prioritera vårt innehåll så att vi planerar när folk kommer twittra eller instagramma så att vi under den tiden kan prata om något lite mindre viktigt, något som inte är avgörande för att förstå hela din föreläsning?

Hur skulle det se ut om man la in ”delningspauser” i föreläsningen? Du är tyst i tre minuter för att ge lyssnaren (och dig själv) chansen att dela något i sociala medier. Vore det nåt? 

Styr lyssnarnas anteckningar
I de flesta föreläsningar finns innehåll som kan klassas som information. Namn på böcker eller verktyg, korta tips med mera. Det finns bättre sätt att få information att fastna hos lyssnaren än att låta lyssnarna tappa fokus på dig för att anteckna på egen hand. 

  1. Du kan säga att du mailar all info till de som efteråt lämnar sin e-postadress på plats eller går in på din webbplats och anmäler sig där. 
  2. Du kan ge dem en aktiv uppmaning att anteckna och själv pausa. Säg: ”Det här kan vara bara att anteckna.” eller ”Jag ger er någon minut att anteckna.” eller något liknande. 
  3. Anpassa dina bilder i bildspelet så att de blir tydliga om lyssnarna vill fota dem. Och även där kan du ge en uppmaning och ställa dig själv åt sidan ett ögonblick för att ge alla möjlighet att ta en tydlig bild där du inte skymmer informationen. 


Uppslukad i nuet av föreläsaren – är inte det målet? 
Har du någon gång varit på en föreläsning där du varit fullständigt uppslukad av orden från scenen och först efteråt insett att ditt anteckningspapper är blankt, du har 10 missade notiser på telefonen och du har glömt att du både är törstig och kissnödig? Du går därifrån och känner dig helt uppfylld, så full av nya lärdomar, tankar, intryck, känslor och inspiration att du inte förrän dagen efter återfår förmågan att dela med dig och prata om det i sociala medier.

Jag har upplevt det någon enstaka gång som lyssnare. Mitt mål som föreläsare är att åstadkomma det så ofta jag bara kan. Borde inte det vara alla föreläsares dröm; att fängsla sina lyssnare så totalt?

Om det är målet, då är det inte ett gott tecken när mobiltelefonerna åker fram. Men att lyckas med det, vilket marknadsföringsvärde har det?

Kan det vara så att det är när du lyckas fängsla så att dina ord finns kvar i lyssnarnas minne långt senare är det mer långsiktigt värdefull marknadsföring än hundra tweets på en dag? Hur mycket tror du på word of mouth när det inte är live i sociala kanaler utan kanske ett halvår senare mellan fyra ögon över en kopp te? Oavsett bör du vara medveten om vad målet med din föreläsning är för jag lovar att du kommer göra väldigt olika om du vill uppsluka totalt och skapa bestående intryck eller om du vill få in så många twittervänliga citat som möjligt. 

Nu vill jag verkligen höra vad du tänker om dina lyssnares mobiltelefoner! 

Vad tycker du? Kommentera gärna!

Senaste inlägg

Etiketter