Gör du plats för personliga möten som företagare?

Hur många gånger per dag tänker du på hur du ska sälja mer? För mig är försäljning en genre inom retoriken. Jag fick i höstas en påminnelse om hur kraftfullt det personliga mötet är för att sälja mer. Kanske behöver du också se över din kalender för att göra plats för fler personliga möten. 

Påminnelsen jag fick kom från två amerikanska valstrateger, Kevin Lampe och Kitty Kurth, som bland annat jobbat med Obamas båda kampanjer. De föreläste i Örebro och jag var som tur var där. 

De målade upp en tidslinje där politisk retorik för ca 70 år sedan var dörrknackning, hårt jobb, riktiga samtal människa till människa med raka frågor och äkta svar. Sen kom TV:n. Då blev det istället korta, snuttifierade, catchy budskap på klassiskt reklammanér. 

De berättade hur de i Obamas kampanjer sett hur retoriken gått tillbaka till knacka-dörr-metoden. De uttryckte det som att man insett att den metoden fortfarande behövs och fungerar. 

Det är intressant att se hur det mänskliga mötet fortfarande är i en klass för sig. Det gäller politisk retorik lika mycket som företagsretorik, försäljning eller informationsspridning. Vi behöver närhet, vi behöver andra människor, gärna sådana som liknar oss, som vi känner eller som vi ser upp till för att låta oss påverkas. 

Jag menar inte att du som företagare ska börja knacka dörr (GOD NO!) Men det finns en viktig läxa i det här för alla som jobbar med sitt eget varumärke. Tar du tid för personliga möten? Jag vet, Twitter, Facebook och Linkedin-grupper är underbara nätverksverktyg. Men ser du till att också träffa människor på tu man hand, eller på ett event i verkliga livet? 

Jag vill uppmuntra dig att se över din kalender och din säljstrategi och skapa tid för fler verkliga möten. Ingen webbkommunikation i världen kan ersätta det du kan förmedla i ett fysiskt samtal, vilket intryck du kan göra, hur du kan påverka och hur väl du kan bli ihågkommen. Vid ett verkligt möte har du hela din retoriska kraft att tillgå: kropp, mimik, kläder, accessoarer, röstläge, tonfall, tempo och förstås orden. Använd den kraften fullt ut!

Hur ofta får du tillfälle till ett personligt möte som kan hjälpa ditt företag framåt? 

Vad tycker du? Kommentera gärna!

  • Natalie • 29 januari 2015 06:14:39
    Toppen uppmaning!
  • Barbro Olsson • 28 januari 2015 08:10:32
    Mycket intressant o som du säger, en bra påminnelse.
    Eftersom jag arbetar med Alexanderteknik är jagväl med vetenskap om kroppens alla budskap men jag har faktiskt inte tänkt på att jag skulle kunna boka personliga möten med de som visar intresse för tekniken. Bara för att höra hur de tänker, vilka frågor de har osv. Säkert självklart för andra, speciellt om man arbetar som säljare. Insikten är att jag är ju faktiskt ock säljare...
  • Tack för din kommentar Barbro. Jag log av igenkänning i din insikt om att vara säljare. Som egenföretagare får man ju snabbt växa in i många roller: säljare, vd, projektledare, ekonom, webbansvarig, marknadsstrateg....

    31 januari 2015 10:55:53

  • Jill Ståhle • 26 januari 2015 23:58:04
    Tänkvärda ord. En kaffe eller lunch är värdefullt och verkliga möten viktigt.
  • Carina Öberg • 26 januari 2015 22:31:58
    Sant, 2015 ska jag bli bra på det, tack för påminnelsen.
  • Varsågod och lycka till!

    31 januari 2015 10:56:17

  • Carina / CanasC0 • 26 januari 2015 22:24:52
    Så sant! Och det stämmer så bra! Det personliga mötet kan aldrig ersättas! Jag försöker nätverka när tid finns, det fungerar bra för mig.
  • Sofie Fahlström • 26 januari 2015 19:23:47
    Hej Klara!
    Känns härligt att läsa din text, dels för att innehållet och budskapet är viktigt, och dels för att det känns professionellt bloggat för just ett företag och du skriver såklart bra svenska. Även jag tror att jag kommer att ha nytta av din blogg i mitt företagande! Keep up the good work!
  • Tack Sofie, va glad jag blir! Kul att du tycker att språket håller hög nivå. Jag tänker egentligen ganska lite på det språkliga när jag bloggar. Tycker att det är ett tillåtande format som kan få kännas spontant och pratigt ibland.

    26 januari 2015 22:01:03

  • Helena Dahlberg-Sjöström • 26 januari 2015 19:17:12
    Intressant inlägg om hur viktigt det är med den sociala biten som man tappar i media.
  • Ann-Katrin Olausson Gustafsson • 26 januari 2015 17:17:24
    Bra uppmaning.
  • Carina Hermansson • 26 januari 2015 15:27:44
    Bra inlägg! Nätverkar och går på olika evenemang, ska dock vara mer selektiv i år och verkligen välja vad jag går på och varför. Gå på magkänslan mera.
  • Det låter smart Carina. Jag har själv just börjat gå på mer nätverksträffar och öppnar man den dörren så finns det ju ett enormt utbud. Att välja och prioritera är måsten.

    26 januari 2015 22:01:51

  • Dorotea Pettersson • 26 januari 2015 11:36:11
    Precis det här satt jag och funderade på igår kväll. Som du säger så slår ingenting personliga möten. Jag har skapat en liten ny strategi i mitt huvud så nu får vi se om jag kommer ta tag i den i verkligheten.
  • Va spännande! Du måste berätta hur det går sen när du utvärderar.

    26 januari 2015 22:02:14

Senaste inlägg

Etiketter