Effektiv innehållsmarknadsföring – så återanvänder du smart

Effektiv innehållsmarknadsföring – så återanvänder du smart ur Retorikbloggen

En hållbar strategi med innehållsmarknadsföring kräver smart återanvändning. Du måste kunna hitta något nytt i ett befintligt innehåll för att effektivisera och kostnadsoptimera din egen tidsinsats. En godbit från retoriken ger dig en enkel modell för sådan lönsam återanvändning.

Inom innehållsmarknadsföring handlar det om att t.ex. kunna se hur blogginlägget kan bli en film, rubriken ett inlägg på Twitter och huvudpoängerna illustreras och bli ett bildspel på Slideshare.

Effektivt idéarbetet med smart brainstorm
Varje gång en brainstorm lagt sig och en ny idéstorm behövs är retorikens topikverktyg mycket effektivt. Enkelt förklarat är en topik ett ledord som strukturerar idéerna till att fokusera på ett område i taget. Det brukar ofta beskrivas som en utsiktsplats i tanken dit man går för att hitta stoff. För att få till en effektiv och smart återanvändning har jag tagit fram en modell med fem topiker som bygger på ordet Storm.

Sorter. Kan du se flera sorters innehåll i ditt material? Fråga dig hur det kan detta bli en video, ett bildspel, ett white paper, inlägg på Twitter och Facebook, kampanj på Linked in, nyhetsbrev, bilder till Pinterest, intervjuer, debattartiklar, nyheter m.m.
Tider. Kan du vinkla ditt innehåll för olika tidpunkter i säljprocessen (ovetande prospekt, nyfiken potentiell kund, ny kund, lojal kund)? Prova – snart har du gjort fem artiklar av en.
Obesvarat. När målgruppen tagit till sig ditt material, vad har de för frågor då? Hur kan du svara på dem?
Respons. Vad frågar kunderna om och vad svarar du? I mailkonversationer och telefonsamtal finns guldkorn för er innehållsmarknadsföring.
Människor. Kan du göra mer av ett innehåll med fler personer? Gör intervjuer och skrivsamarbeten. Låt säljare, producent, kommunikatör och tekniker skriva om samma ämne från sina perspektiv.

Du kan säkert hitta på fler topiker. Poängen är att du tar fram nya idéer av ert tidigare material och blir effektiv i att skapa material till er innehållsmarknadsföring med större spridning och bättre lönsamhet som effekt.

Hur gör du för att lyckas skapa stora mängder innehåll för webben?

Vill du anordna ett STORM-seminarium på din arbetsplats eller i ditt nätverk? Kontakta mig idag:

klara@klarabesked.se
@klarabesked
facebook.com/klarabeskedretorikkonsult
linkedin.com/in/klarahargestam
072 206 50 97

Vad tycker du? Kommentera gärna!

Senaste inlägg

Bloggarkiv

Etikettmoln