Presentationsteknik: så undviker du 3 vanliga bildspelsfällor

Blev du skrämd av mina 21 tips för mer kreativa presentationer? Då kanske du gillar det här bättre – tre tips för hur du undviker vanliga bildspelsfällor dina gamla hederliga, trygga bildspel kan förstärka effekten av din presentation.

1. Skjut alla punktlistor i bildspelet

Bullets are for guns and to do lists – not presentations. Bildspelstips inspirerade av Steve Jobs

Varför använder så många punktlistor i sina presentationer om det är så dåligt?
För att det är bekvämt och tryggt. När du planerar din presentation är det lätt att glömma målgruppsperspektivet vilket gör att du tycker det funkar jättebra med några stödord i punktform. Kanske upplever du att det skapar struktur – för dig ja! Men vi människor minns inte text, vi minns bilder. Vi blir inte berörda av logiska listor, vi berörs av människor och känslor. Vi engagerar oss inte inte i torra siffror, vi engagerar oss i berättelser. Så låt punktlistorna stanna i ditt manus och krydda din presentation med bilder och illustrationer som förmedlar känslor och berättar en historia. I det här bildspelet, bild 11-26, får du detta tydligt och minnesvärt serverat.

Det måste finnas tillfällen då punktlistor är de bästa tänkbara? 
Ja. Kanske är din målgrupp riktiga strukturfascister och du måste vinna deras förtroende det första du gör. I det läget kan en punktlista med din disposition vara en bra inledning av presentationen. Men våga sedan vara mer kreativ. De som lyssnar må tro att de föredrar diagram och punktlistor men faktum är att strukturfascister också är människor med en hjärna som älskar bilder, som berörs av känslor och blir engagerade i berättelser.

2. Döda dold statistik
Dina lyssnare ska inte behöva anstränga sig för att förstå vad du vill ha sagt när du visar upp diagram och grafer. Många tänker inte till ordentligt utan sätter en rubrik på diagrammet som talar om vad det visar, till exempel: ”Glassförsäljningen i Sverige 2012″. Var inte så hemlig, alla vet att du vill få fram något genom att visa glassförsäljningen. Servera din poäng till lyssnarna med tydliga ord, inte dolt i ett diagram som inte alla orkar eller kan läsa. Om din poäng är att Dajmstrut är ofantligt populär så låt rubriken vara något i stil med: ”Dajmstrut överlägset mest populära glassen”. Statistiken över glassförsäljning fungerar då som ett bevis för din poäng och stärker effekten av ditt budskap.

Här kan du se bra exempel på hur statistik presenteras.

3. Häng hälften av innehållet
Det är så lätt hänt att ta med för mycket på varje bild i bildspelet. Ju renare och tydligare din bild är desto enklare blir den att minnas. Dina lyssnare kan också koncentrera sig mer på dig som talar om de inte störs av att försöka läsa varje ord, tolka alla färger, följa alla pilar och förstå alla citat i ett överfullt bildspel.

Här kan du också få inspiration till att rensa ditt bildspel.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna!

Senaste inlägg

Bloggarkiv

Etikettmoln